Een zesjescultuur is voor de maatschappij niet voldoende!
Thema: Onderwijs
Auteur: Matthijs Huberts namens Hanzehogeschool Groningen
Een onderzoek naar motivatie die studenten hebben voor de opdrachten die ze bij WIJS uitvoeren.
In de media is de afgelopen jaren de ‘zesjescultuur’ in Nederland onder de aandacht gebracht. Met de zesjescultuur wordt bedoeld dat studenten tevreden zijn met een minimaal resultaat, een zesje. Studenten zien verschillende vakken als een verplicht onderdeel van hun diploma in plaats van een mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. Uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat studenten in Nederland in vergelijking met andere landen minder gemotiveerd zijn om te leren. Dit kan problemen opleveren op het gebied van resultaten en prestaties. Uit onderzoek is gebleken dat motivatie een belangrijk aspect is van goede prestaties. De doelstelling van dit onderzoek is om WIJS te adviseren over hoe studenten gemotiveerd kunnen worden voor de opdrachten die ze doen.

Over dit onderzoek

Regio / wijk

Groningen

In samenwerking met

WIJS

Volledig onderzoek

Delen